Dag 23-24 : Washington en reis naar NY - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Alex - WaarBenJij.nu Dag 23-24 : Washington en reis naar NY - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Alex - WaarBenJij.nu

Dag 23-24 : Washington en reis naar NY

Blijf op de hoogte en volg Alex

06 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vandaag hebben we Washington bekeken. Natuurlijk niet heel Washington maar wel het centrum rondom wat heet de Washington Mall. Hier liggen alle bekende gebouwen en musea. Het 1e gebouw wat de zien is het National Archives. Hier liggen miljarden documenten van America opgeslagen inclusief de onafhankelijkheidsverklaring en het orginele document van de Amerikaanse grondwet. Al deze documenten kun je gewoon bekijken. Hierna lopen we verder naar het Washington Monument, midden in de Mall. Vanaf hier kun je het witte huis al zien maar wij gaan natuurlijk ook naar de plek waar iedereen altijd staat wanneer ze voor het witte huis staan. Hierna via het Vietnam War Memorial naar het Lincoln Memorial. Hier is het beeld van Lincoln in zijn grote stoel uitkijkend over het hele park tot aan Capitol hill zo’n 5km verder. Alleen jammer dat er flink gewerkt wordt aan de hele Mall en dat er geen water in de vijvers staat. Verder via het Martin Luther King jr Memorial naar het Air and Space museum waar we oa het eerste vliegtuig van de Wright brothers en veel van de Apollo space programma zien. Leuk museum ook vooral omdat de airco goed koud staat. Het is buiten zeker 35 graden met een hoge luchtvuchtigheid. Ook een leuke bijkomstigheid is dat bijna al deze musea gratis zijn.
Vandaag is het 6 augustus alweer dag 24. Voor 9.30 heb ik een tour in het US Capitol geregeld. Je moet dat ruim van te voren on-line doen maar het is wel weer gratis. Het is even stressen om op tijd daar te zijn maar dan krijg je ook wat. Die Amerikaanse parlementsleden vergaderen op wel een hele mooie plek. Het begint met een 17 minuten durende geschiedenis film over Amerika waarna je een rondleiding krijgt door een paar zeer fraaie zalen. Deze zalen worden gebruikt voor speciale officiele gelegenheden. Een zaal is bv de Rotunda zaal waar de inauguratie van een nieuwe president plaatsvindt. Helaas hebben we weinig tijd om buiten de rondleiding om nog verder rond te kijken. We moeten terug om nog de reis naar New York te betalen. Ik had gepland om met de trein te gaan maar het blijkt op het laatst vol te zijn voor coach class. Alleen voor 154 $ p.p. kunnen we nog business class met de trein. Alternatief blijkt de Greyhound bus welke er nagenoeg even lang over doet en maar 17 $ p.p. kost. Van het verschil kun je toch weer 3 x uit eten.
Helaas blijkt het niet zo gemakkelijk om deze 17 $ te betalen. Je krijgt dit tarief alleen maar wanneer je on-line betaald maar buitenlandse credit cards worden niet toegestaan. Oplossing volgens de website is om cash te betalen in een 7 eleven store. Op dus naar een 7 eleven store. Ik heb nog 1,5 uur dus geen probleem. Met de taxi naar de dichtsbijzijnde 7eleven winkel. Blijkt dat ze in deze 7 eleven mij niet willen/kunnen helpen. Ze doen het simpleweg niet. Ondanks zelfs aandringen van een politieagent welke na mij bij de cassierre staat weigert de dame om deze transactie te doen. Haar uitleg; het is te druk en de manager is niet aanwezig. Ook de agent verteld mij dat hij haar niet kan dwingen klanten te helpen. De agent belt nog voor mij met een telefoonnummer wat op mijn busreservering staat maar aan het einde van het liedje kan ik naar de volgende 7 eleven. Weer verder met de taxi waar de volgende 7 eleven winkel niet meer dan een minuut nodig heeft om mijn reservering te scannen en totaal 4 x 17 $ in ontvangst te nemen. Nogmaals met de taxi verder en ik ben nog net op tijd terug in het hotel om met Ingrid, Maaike en Robin naar de bus terminal te gaan. Uiteindelijk zijn we ruim op tijd bij de bus om in 4 uur rijden via Baltimore en Philidelphia naar New York te rijden. Onderweg in de bus hebben we zelfs internet. Mooi om dit veslagje te kunnen schrijven en mogelijk zelfs te uploaden.